Jag ger upp – en ursäkt till mina vänner

Vi har snart varit i Sverige ett år och jag har i princip inte bloggat sedan vi kom hem. Jag saknar det.

I min dröm om Sverige fanns det en viktig komponent: Äntligen skulle jag kunna träffa fler av de fantastiska personer som jag tycker så mycket om här hemma.

Mina inre bilder av hur det skulle vara kunde bli väldigt konkreta. Jag såg framför mig långa fikastunder där vi pratar om livet tillsammans, där barn lekte lyckligt runt benen. Långa löprundor med fågelkvitter i bakgrunden och vackra vårblommor bland träden där vi diskuterar veckans världshändelser. Upplyftande luncher där vi uppdaterar oss på läget med familjerna och knäcker en konkret jobbutmaning med hjälp av våra gemensamma erfarenheter. En middag i all enkelhet där vi avhandlar en nyutkommen bok som gett nya insikter.

Dröm ljuva dröm.

Verkligheten ser ut så här:

Jag jobbar. Hämtar och lämnar barn. Äter. Sover.

Jag har ett roligt jobb och barnen mår bra. Det är inte synd om mig. Men jag mår dåligt av att jag inte når mina drömmar om det sociala livet.

Det här är mitt resignationsbrev.

Jag ger upp mina stora drömmar för tillfället. Jag lyckas inte just nu. Jag tror jag mår sämre av att ha de drömmarna och inte kunna nå dem än vad jag gör utan dem.

Man får glädjas åt det lilla istället. Det kanske inte behöver vara så fruktansvärt dramatiskt.

Jag glädjs exempelvis av vårt engagemang i Stockholm+Acumen och Impact Investing. För mig är det rätt sätt att förändra världen. I liten skala samverkar det med min dröm om det sociala livet med fantastiska människor. Vårt förra kvällsevent var fantastiskt och gav mig massor av energi.

Vi har ett nytt kvällsevent på torsdag den 12e vid 6 där vi mer konkret berättar om vad Impact Investing handlar om och varför vi tror det är rätt sätt att göra världen bättre. Det går fint att komma förbi en stund och man kan anmäla sig här

För min del skulle det vara trevligt att ses också, så ur ett rent egoistiskt perspektiv är det helt okej att bara komma för att det är trevligt att ses. Världsförbättring kan bli en bonus.

Låt oss fortsätta drömma tillsammans.

acumen last event
Photo Credit: J Michael Haas Photography

One thought on “Jag ger upp – en ursäkt till mina vänner

  1. Magnus Danielson

    Hej Oskar, hade verkligen väldigt gärna träffat dig på torsdag igen. Och impact investing låter spännande också även om min ekonomi kanske inte riktigt är målgruppen 🙂
    Är för närvarande i Thailand dock och går en massagekurs så blir lite långt pendlingsavstånd är jag rädd… hoppas få se andra saker komma upp senare (Tänkte försöka hålla mig i Sverige från maj-juli i år… så kommer det upp något då är jag helt klart på :D)

    Reply

Leave a Reply

